"Jag får all kunskap jag behöver"

Caroline Karlsson

Hösten 2017 startade Handelshögskolan det ettåriga kurspaket Avancerad externredovisning med juridik, för den som vill bli auktoriserad revisor, ekonomichef, controller eller konsult. Mycket positivt, menar företrädare för branschen som efterlyst denna typ av utbildning.

Studenterna får lära sig om reglering och praktisk tillämpning inom båda områdena; externredovisning och juridik. Kurserna uppfyller de utbildningsmässiga kraven för att bli auktoriserad revisor och studenterna i den första kullen är mycket nöjda. En av dem är Caroline Karlsson:

Varför valde du att läsa Avancerad externredovisning med juridik?

Jag vill arbeta inom revision och med det här kurspaketet får jag alla kunskaper jag behöver. Det ger mig en väldigt bred grund att stå på när jag kommer ut i arbetslivet. Många av mina kursare vill liksom jag jobba med revision, men det finns också de som vill bli controller eller vill jobba med ekonomi på andra sätt. Jag har också kursare som är intresserade av finans, men väljer att gå den här vägen eftersom det ger så mycket.

Vad är det bästa med kurspaketet?

Man får lära sig så otroligt många olika saker. Jag känner att det som jag lär mig här kommer jag att ha användning för från dag ett när jag börjar arbeta. Jag förstår varför jag lär mig, och det är det som gör utbildningen så kul!

Hur är undervisningen upplagd?

Vi har förstås föreläsningar, men också en hel del grupparbeten. Vi får också besök av gästföreläsare, framför allt när vi läser externredovisning, och det är väldigt roligt att få dessa inblickar i hur det fungerar i praktiken ute på företagen.

Hur är stämningen?

Vi är den första kullen som läser kurspaketet och jag känner att det finns en stor entusiasm hos föreläsarna. Alla gör sitt yttersta för att det skall bli så bra som de har tänkt, och det smittar av sig på oss studenter.

Vad har du för framtidsplaner?

Jag har ju känt ganska länge att jag vill arbeta inom revision och nu har jag fått jobb hos ett av de stora revisionsbolagen. Jag börjar min anställning där i höst, vilket skall bli jätteroligt!

Se även vår film med Caroline och två andra studenter som läser Avancerad externredovisning med juridik.