Möten som öppnar för framtidsdrömmar

Med fler perspektiv och infallsvinklar i diskussionerna blir utbildningen bättre. Därför arbetar Handelshögskolan för att nå ut till miljöer där det inte är självklart att tänka sig en framtid på universitetet - ett exempel är samarbetet med högstadieskolor i Hammarkullen, Bergsjön och Biskopsgården, ett annat är skolans engagemang i stiftelsen Mitt Livs Val.

Khalil Azami och Jackie Kanerot

Med fler perspektiv och infallsvinklar i diskussionerna blir utbildningen bättre. Därför arbetar Handelshögskolan för att nå ut till miljöer där det inte är självklart att tänka sig en framtid på universitetet – ett exempel är samarbetet med högstadieskolor i Hammarkullen, Bergsjön och Biskopsgården, ett annat är skolans engagemang i stiftelsen Mitt Livs Val.

Mitt Livs Val jobbar med ett gruppmentorprogram där studenter från Handelshögskolan och andra delar av universitetet möter ensamkommande och nyanlända gymnasieungdomar. Studenterna får en utbildning i mentorskap, mångfald och coachning. Ungdomarna får insyn i universitetsmiljön, ett nytt nätverk och förebilder som kan inspirera till fortsatta studier.

Till fots från Iran

För Khalil Azami var vägen till Sverige lång. Han flydde från förtrycket i Iran genom att gå hela vägen till Tyskland. I Sverige fick han kontakt med Mitt Livs Val.
– Jag föddes på en plats där det inte var så viktigt med utbildning. Nu vet jag att kunskap är vägen till mina drömmar
och mål. Det finns så mycket orättvisa i mitt hemland. Därför vill jag läsa om rättvisa och bli jurist. Det spelar ingen roll hur många år det tar. Just nu pluggar svenska och engelska för att förhoppningsvis kunna börja studera nästa år, säger Khalil Azami.

Inspirereande utbyte

Jackie Kanerot läser på Juristprogrammet och är studentmentor för andra året. För henne var det ett lätt beslut att ställa upp.
– Det är väldigt inspirerande. Man känner att man är till nytta och får perspektiv på vad man själv håller på med. Dessutom fick jag en bra utbildning innan så jag kände mig förberedd för
uppdraget. Som mentor går man ju in med inställningen att ”nu ska jag vägleda”, men ungdomarna har lärt mig jättemycket. Det blir mer av ett utbyte där vi funderar över framtiden tillsammans, säger Jackie Kanerot.

Mitt Livs Val söker studenter till vårens mentorprogram. Anmäl ditt intresse för att bli mentor här (extern länk)

Detta är en artikel från Handelshögskolans magasin 2018. Läs hela magasinet här (extern länk)