Redo för nästa steg med Executive MBA

Bulten AB är ett anrikt verkstadsföretag i snabb tillväxt. Som underleverantör till bilindustrin har företaget följt med sina kunder ut på en internationell marknad. Med hjälp av Handelshögskolans Executive MBA-program rustar de sina medarbetare för nya utmaningar.

Bulten

De senaste åren har Bulten skickat hela fem medarbetare till Handelshögskolans Executive MBA-­program. En av dem är vd Magnus Carlunger, Bulten Sweden AB, som beskriver en strategisk satsning:
– Vi ser en styrka i att behålla kunskapen och kulturen i företaget, därför rekryterar vi gärna internt till olika nyckelpositioner. För att få in nya tankar och idéer satsar vi i stället på att lyfta medarbetarna kompetensmässigt och förbereda dem för centrala roller.

Fokus på den asiatiska marknaden

Executive MBA-­programmet fokuserar på Asiens tillväxtmarknad, bland annat genom studieresor till Indien och till Kina. Här besöker deltagarna universitet och företag och får uppleva kulturen från insidan.
– Jag levde lite i tron att västerländskt manage­ment skapar västerländska förutsättningar. Nu ser jag en helt annan komplexitet och har lärt mig mer om hur vi ska agera i våra kontakter med kunder och leverantörer, säger Claes Lundqvist som är Vice President Business Controller på Bulten AB och mer än halvvägs in i sin Executive MBA-utbildning.

Personlig utveckling

Executive MBA handlar också mycket om person­lig utveckling tillsammans med andra ledare i en sammansvetsad grupp. För Patrick Lexér, Vice Pre­sident Inköp, ledde programmet till en befordran.
– Jag har gjort en rejäl resa och utvecklade mitt synsätt på allt från hur organisationer fungerar till hur vi gör affärer. Jag tycker också att jag har fått ett annat självförtroende. Dessutom har jag fått nya arbetsuppgifter, ett karriärkliv som jag inte tror hade hänt utan en Executive MBA i ryggen.

En bra investering för framtiden

Executive MBA-­programmet är en exklusiv utbildning som innebär att företaget satsar både tid och pengar på sina medarbetare. Går det att räkna hem investeringen?
– Med facit i hand har vi lyckats väldigt bra. Även om det är svårt att sätta kronor och ören på det så kommer pengarna tillbaka, mycket fortare än man tror, säger Magnus Carlunger.

EXECUTIVE MBA
En engelskspråkig management­utbildning på deltid för yrkes­verksamma personer i ledande positioner – den enda i Sverige med prestigefylld ackreditering från Association of MBAs (AMBA).
Under 21 månader får del­tagarna tillgång till de senaste rönen inom management och utmanas att använda sina nya insikter i den dagliga verksam­heten. Målsättningen är att ge deltagarna ett försprång för att lyckas i en globaliserad värld och chansen att bygga värde­fulla nätverk.
Nästa programstart sker 6 oktober 2016. Läs mer på www.guexed.com.

Detta är en artikel från
Handelshögskolans Magasin 2016