Länkstig

Tävlingsvinst gav studenter praktik på SCA

Publicerad

Med ett tävlingsbidrag i form av en video lyckades masterstudenterna Charlotte Eriksson och Victor Salén på Handelshögskolan att ro hem den åtråvärda storvinsten – ett internship på SCA. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv bidrar de till att lösa marknadsfrågor för det globala hygien- och skogsindustribolaget.

Charlotte Eriksson och Victor Salén

Under vårterminen skriver Charlotte Eriksson och Victor Salén sin masteruppsats. Samtidigt spenderar de sina dagar på SCA:s nya huvudkontor i Mölndal. Charlotte, som kommer från Stockholm, och Victor som är från Åre, läste sina kandidatutbildningar i Göteborg och har sedan fortsatt på masterprogrammet Marketing and Consumption. Flera gånger under utbildningen har de kommit i kontakt med SCA. Förra våren presenterades tävlingen, där studenter från sju högskolor runt om i världen var inbjudna att delta.

– Uppdraget handlade om att bryta tabun kring mens. Vi tyckte att ämnet både var spännande och viktigt. Det var också roligt att ta sig an ett problem på ett praktiskt sätt. Naturligtvis lockade också vinsten, berättar Victor.

De satte igång med att skapa sitt tävlingsbidrag genom att intervjua sina egna klasskamrater, som kommer från olika delar av världen och har med sig olika bakgrunder och värderingar.

– Det var väldigt lärorikt och roligt. Där fanns de som var väldigt öppna och bekväma med att prata om mens, och de som inte ens förstod varför man ska prata om det, säger Charlotte.

Tävlingsbidraget byggde på humor och att använda sociala medier-kändisar, så kallad influencer marketing. Med sin övertygande videopresentation lyckades de gå hela vägen och vinna tävlingen. Sedan januari genomför de sin praktik på SCA och ingår i ett innovationsprojekt för varumärket Tork, där de genomför marknadsundersökningar.

– Vi fick själva vara med och utforma uppdraget. Vi måste berömma våra chefer på SCA som gett oss så bra förutsättningar. Vi fick fokusera på hållbarhet precis som vi ville. Vikten av hållbarhetsarbete är något som vi fått med oss från utbildningen och som ger många vinster, bland annat konkurrensfördelar, säger Victor.

Att få arbeta med riktiga marknadsundersökningar har varit en nyttig erfarenhet. De har även fått upp ögonen för att business-to-business fungerar på ett annat sätt än konsumentmarknadsföring.

– Det är jättenyttigt att få använda det vi lärt oss i skolan på riktigt. Nu är det verklighet – och det finns inget facit – inget rätt eller fel. Företaget sitter inte redan på svaren utan det är något som vi ska ta fram, berättar Charlotte. Det är roligt och vi trivs väldigt bra!

– Vi rekommenderar verkligen andra studenter att ta chansen om den dyker upp. Vi får lära oss mycket och se mycket. När vi nu börjar söka jobb är det en stor erfarenhet. Det är också något som skiljer ut oss från andra studenter, avslutar Victor – som gärna vill arbeta med hållbarhetskommunikation i framtiden.

Läs mer och delta i tävlingen SCA Marketing Challenge 2017