Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marknadsföringsstudenter imponerar på näringslivet

Nyhet: 2013-06-17

Årets studenter i kursen Advertising Planning fick i uppdrag att ta fram en marknadsföringskampanj för Volvo Ocean Race. Efter tre veckors intensivt arbete var det dags för de fyra grupperna att presentera sina arbeten och juryn med deltagare från både Volvo, reklambyrån PS Communication och Göteborg & Co var imponerade av studenternas gedigna arbeten.

I kursen på masternivå lär sig studenterna hur man lägger upp en marknadsföringskampanj, gör målgruppsundersökningar, budgetarbete och hur man mäter en kampanjs effektivitet. Studenterna tar sig an ett verklighetsbaserat projekt och arbetar i mindre grupper fram sina marknadsföringsstrategier och kampanjer.

Volvo Ocean Race kommer till Göteborg 2015 och var därför ett passande projekt för kursdeltagarna. Uppdraget var att presentera en strategi för att locka olika målgrupper till evenemanget genom en väl uttänkt marknadsföringskampanj och dessutom hålla sig inom budget. Juryn fick se gruppernas säljande presentationer och hade som uppgift att utse ett vinnande bidrag.

- Det här har varit mycket roligt, säger Sven Österberg från Volvo. Jag var med redan i början av kursen då jag höll en föreläsning och sedan under närmare två timmar svarade på studenternas frågor. Studenterna kom med extremt bra frågor och har visat sådan otrolig energi som smittat av sig. Vi är definitivt intresserade av att ta tillvara studenternas kreativa idéer i det kommande arbetet med Volvo Ocean Race i Göteborg 2015.

Juryn bestod av Christina Magnusson (Volvo Trucks), Therese Brusberg (Göteborg & Co), Ebba von Geijer (PS Communication), Jesper Svensson (PS Communication) och Sven Österberg (AB Volvo).

Professor Lynda Maddox är mycket stolt över studenternas arbeten och hur de under kursens gång tagit till sig kunskap och lärt sig att bygga upp en marknadsföringskampanj från grunden. Hon ser dem alla som vinnare, men juryn hade ändå det svåra arbetet att utse en vinnare bland de fyra grupperna.

Vinnare blev Gumboot Communication med sitt tema It’s coming home. Juryns motivering lyder:
- En väl strukturerad och kreativ kampanj fylld av känslor, med ett fantastiskt tema som innehåller både CSR och PR.

Studenterna i Gumboot Communication tycker att det varit en extremt krävande kurs. De har under de tre veckorna lagt ner minst tolv timmar varje dag på arbetet, även på helgerna. Men samtidigt har det varit mycket givande och de har insett att man kan pressa sig ett eller flera steg mer än man tror och att man ska våga tro på sina idéer.

Det vinnande laget, Gumboot Communication, består av Carl Mårtensson, Heimar Svenson, Marius Nilsen, Sarah Linder, Cecilia Sandström och Niklas Darefelt.

 

Lynda M. Maddox är professor i Marketing and Advertising vid The George Washington University , Washington D.C., och är en av de internationella gästprofessorer som ingått i Handelshögskolans Visiting Professor Programme. Hennes specialområden är bland annat marknadskommunikation, reklam, konsumentbeteende och marknadsundersökningar.
Kursen Advertising Planning ingår i Handelshögskolans masterprogram Marketing and Consumption.
 

AV:

Artikeln har inga kommentarer, kommentera artikeln.

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2017-09-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?