Handelshögskolans medalj till Johan Malmsten

Med utmärkelsen Pro Studio et Scientia – för engagemang och vetenskap – vill Handelshögskolan vid Göteborgs universitet uppmärksamma och hedra personer som gjort omfattande och mångåriga insatser för att utveckla skolans verksamhet. 2016 går utmärkelsen till Johan Malmsten, ordförande för Stiftelsen Richard C Malmstens minne som under tre decennier stöttat Handelshögskolan på en rad områden.

Stiftelsen har haft en stor och viktig betydelse för Handelshögskolans framgångsrika utveckling. Den möjliggjorde uppförandet av byggnaden på Vasagatan 1 och har varje år bistått med strategiskt viktigt stöd till utvecklingen av skolans forsknings- och utbildningsverksamhet. I sin verksamhet har stiftelsen på ett unikt och konsekvent sätt präglats av en stark humanistisk värdegrund, med helhetstänkande och förståelse för den estetiska miljöns betydelse för framgångsrik akademisk verksamhet. Detta har bland annat gett avtryck i Handelshögskolans byggnad och dess konstnärliga utsmyckning.

Johan Malmsten- Johan Malmsten brinner för ett sant akademiskt grundat bildningsideal som, parat med hans starka engagemang för Handelshögskolans utveckling, gör honom till en ytterligt välförtjänt mottagare av vår medalj, säger Per Cramér, Handelshögskolans rektor

Johan Malmsten är medicine doktor och hedersdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg. Han får utmärkelsen Pro Studio et Scientia med följande motivering:
För att under lång tid, med höga ideal, tydliga visioner och stort personligt engagemang på ett avgörande sätt ha bidragit till Handelshögskolans utveckling som en internationellt allt starkare akademi och ett landmärke i staden.

Utmärkelsen, i form av medalj och tillhörande diplom, delades ut i samband med Göteborgs universitets promotionshögtid den 21 oktober.

Johan Malmsten och Per Cramér
Johan Malmsten och Handelshögskolans rektor Per Cramér

För ytterligare information kontakta:

Maria Norrström, kommunikationsansvarig
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet