Andra AP-fondens vd Eva Halvarsson får medalj av Handelshögskolan i Göteborg

Eva Halvarsson mottar utmärkelsen av Handelshögskolans rektor Per Cramér.

Eva Halvarsson, vd för Andra AP-fonden, är årets mottagare av medaljen Pro Studio et Scientia - för engagemang och vetenskap. Med denna utmärkelse vill Handelshögskolan vid Göteborgs universitet uppmärksamma och hedra personer som gjort omfattande och mångåriga insatser för att utveckla skolans verksamhet.

– Det är en stor glädje att få dela ut vår medalj till Eva Halvarsson. Hon är en mycket förtjänstfull person som med stort engagemang, kunskap och integritet bidragit till vår starka utveckling. Eva passar varje delmängd i medaljens syfte oerhört väl, säger Handelshögskolans rektor Per Cramér.

Eva Halvarsson utbildade sig på Handelshögskolan i Göteborg. Hon har därefter haft en mycket framgångsrik karriär under vilken hon bland annat kom att leda enheten för statligt ägande vid näringsdepartementet. Sedan 2006 är Eva Halvarsson vd för Andra AP-fonden. Hennes genuina intresse för samhällsrelevant kunskapsutveckling har lett till att hon under årens lopp engagerat sig djupt i utvecklingen av Handelshögskolan och Göteborgs universitet. Som exempel kan nämnas att Eva Halvarsson var ett viktigt stöd för utvecklingen av den framgångsrika centrumbildningen för forskning inom finansiell ekonomi. Hon är också en viktig samtalspartner i frågor som rör hållbara investeringar och har därigenom bidragit till Handelshögskolans ökande fokusering mot hållbarhetsperspektiv i forskning och utbildning. Eva Halvarsson är ledamot i Handelshögskolans råd – ett bollplank till skolans ledning – och har tidigare varit ledamot i styrelsen för Göteborgs universitet.

Motivering

Eva Halvarsson får utmärkelsen Pro Studio et Scientia med följande motivering:
För att under lång tid, med stort personligt engagemang, hög kompetens och tydliga ideal, ha bidragit till Handelshögskolans utveckling som en internationellt allt starkare akademi i nära samverkan med det omgivande samhället.

Medaljen med tillhörande diplom delades ut i samband med Göteborgs universitets promotionshögtid den 20 oktober.

Ladda ner högupplöst bild på Eva Halvarsson
(foto: Johan Wingborg/Göteborgs universitet)

För ytterligare information kontakta:

Maria Norrström, kommunikationsansvarig
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet