Till startsida
Webbkarta

Sveriges största Facebook-studie - nu presenteras resultatet

Nyhet: 2012-03-06

Svenska kvinnor spenderar i genomsnitt 81 minuter per dag på Facebook och män 64 minuter. En fjärdedel av Facebookanvändarna mår dåligt om de inte befinner sig på Facebook regelbundet och det är grupperna lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som mår sämre ju mer tid de lägger på Facebook. 

Det, och mycket mer, är resultatet av Sveriges största Facebook-studie, ett projekt i samarbete mellan Leif Denti, projektledare och doktorand vid Göteborgs Universitet, och Ida Nilsson, kommunikationsstrateg på Valentin & Byhr.

– Facebook har blivit vårt personliga skyltfönster utåt och är en självklar del av vår vardag. Sveriges största Facebookstudie ger en ökad förståelse för de konsekvenser som Facebook har på sina användare, säger Ida Nilsson, kommunikationsstrateg på Valentin&Byhr.

Risk för beroende
Facebook är vanebildande – 85 procent av deltagarna i studien använder Facebook i sin dagliga rutin. Nästan hälften av användarna uppger i studien att de har svårt att hänga med i vad som händer om de inte besöker Facebook, och en fjärdedel uppger att de dessutom skulle må dåligt om de inte fick logga in regelbundet.

– Facebook skapar ett omedvetet vanebeteende. Majoriteten av de vi frågade loggar in varje gång de startar sin webbläsare. I förlängningen kan detta beteende utvecklas till ett beroende, säger Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborgs Universitet.

Lågutbildade och låginkomsttagare spenderar mer tid på Facebook
Kvinnor tenderar att vara mer aktiva på Facebook än män. I snitt spenderar kvinnor 81 minuter per dag på Facebook medan män spenderar 64 minuter. Låginkomsttagare och lågutbildade är två grupper som använder Facebook mer än genomsnittet. Studien visar också att de som använder Facebook mest inom dessa grupper generellt sätt också har ett sämre välbefinnande. Studien visar samma samband bland kvinnor, där kvinnor som tillbringar mer tid på Facebook är mindre lyckliga och nöjda med sina liv.

– Det här är troligtvis en konsekvens av Facebooks skyltfönster-fenomen. På Facebook presenterar vi oss själva på vårt mest fördelaktiga sätt och när man jämför sitt liv med andras skapas en bild av att alla andra lever ett mycket mer händelserikt liv än man själv, säger Ida Nilsson.

Vi skryter och provocerar
En tredjedel av männen i studien uppger att de vill provocera i statusuppdateringar och kommentarer på Facebook. Det är dubbelt så många som bland kvinnorna där enbart en femtedel uppger samma sak. En fjärdedel av respondenterna uppger att de gärna skryter på Facebook.

– Facebook är ett socialt verktyg som används för att vårda relationer med vänner och bekanta. Men man sållar hårt bland vad man publicerar i statusraden,det är framför allt stora händelser, positiva företeelser och när man mår bra som skriver något på Facebook. Enbart 38 procent delger sin omgivning negativa känslor eller händelser, säger Leif Denti.

Facebook-statistik från undersökningen:
• 75 minuter per dag spenderar den genomsnittliga användaren på Facebook
• 6,1 gånger loggar man i genomsnitt in varje dag
• 70 procent loggar in varje gång de startar sin dator eller webbläsare
• 26 procent mår dåligt om de inte får logga in regelbundet
• En tredjedel av kvinnorna mår dåligt om de inte får logga in regelbundet
• Kvinnor spenderar i genomsnitt 81 minuter per dag på Facebook
• Män spenderar i genomsnitt 64 min per dag på Facebook
• Facebook är framför allt en regelbunden vana hos yngre personer
• Äldre Facebook-användare använder Facebook för att lära känna fler
• 67 procent av de unga användarna är på Facebook för att fördriva tid
• 38 procent skriver om negativa saker i sina statusuppdateringar
• Kvinnor statusuppdaterar mer om känslor och relationer
• En tredjedel av männen försöker provocera på Facebook. Det är dubbelt så många som bland kvinnorna.
• Över 50 procent av användarna sprider information och kunskap på Facebook
• Kvinnor som använder Facebook mer mår också sämre och är mindre lyckliga med sina liv
• 1/4 av deltagarna i studien uppger att de skryter på Facebook.

 

Läs hela studien här

För mer information kontakta:
Ida Nilsson, kommunikationsstrateg med inriktning sociala medier
e-post: ida.nilsson@valentin.se, tfn: 0709-134037
Leif Denti, doktorand i psykologi, Göteborgs Universitet
e-post: leif.denti@gu.se, tfn: 0739-931500
Isak Barbopoulos, doktorand i psykologi, Göteborgs Universitet
e-post: isak.barbopoulos@psy.gu.se, tfn: 0732-635463
 

Tillvägagångssätt:
Studien baseras på datainsamling på över 1000 personer, i åldrarna 18 till 73 år, från Sverige. Datainsamlingen genomfördes via en webb-baserad enkät mellan juni och september 2011.

Deltagare i projektgruppen Sveriges största Facebook-studie:
Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborgs Universitet, Ida Nilsson, kommunikationsstrateg med inriktning sociala medier, Isak Barbopoulos, doktorand i psykologi vid Göteborgs Universitet samt Linda Holmberg, Magdalena Thulin, Malin Wendeblad, Lisa Andén och Emelie Davidsson, studenter vid Högskolan i Skövde.


GOTHENBURG RESEARCH INSTITUTE, GRI

GRI är Handelshögskolans institut för tvärvetenskaplig forskning. Här har Handelshögskolans forskare möjlighet att i programform arbeta med forskningsprojekt med hög näringslivs- och samhällsrelevans. Vi bedriver forskning inom ämnen såsom företagsekonomi, antropologi, sociologi, teknik och samhällsvetenskaplig miljöforskning. GRI står för samarbete och långsiktighet. www.gri.handels.gu.se

 

AV:

Sidansvarig: Daniel Karlsson|Sidan uppdaterades: 2011-07-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?