Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vårt samarbete med näringsliv och samhälle

Samarbetet mellan samhälle, näringsliv och den akademiska världen är idag både omfattande och djupt. Utbytet av erfarenheter gynnar samtliga parter och gör alla till vinnare.

Handelshögskolan har ett brett samarbete med näringslivet och samhället i övrigt. Inom Externa Relationer har vi samlat ett antal olika former för samverkan. Här hittar du bland annat Partnerprogrammet,  Evenemang, Kommunikation, Alumni och Career Service.

Vår uppgift och vår strävan

Mission

Handelshögskolans syfte är att utveckla kunskap och utbilda kreativa individer för att främja framgångsrika organisationer och en hållbar värld.

Vision

Handelshögkolans målsättning är att vara välkänd och respekterad som en progressiv akademisk institution av mycket hög kvalitet.

Läs mer om vår Mission och Vision

Rektorn har ordet

Sverige och svenskt näringsliv har haft stora internationella framgångar de senaste 100 åren. Ett par viktiga faktorer bakom framgången är förståelse och respekt för andra kulturer och människors kontext och därigenom en insikt om att det inte finns generella lösningar på lokala problem. Ur detta har det utvecklats ett särskilt ledarskap och en syn på både företagande och ansvarstagande som i dag respekteras internationellt.

Handelshögskolans forskning bidrar med att tydliggöra vad detta ledarskap och ansvarstagande består av och gör det möjligt att föra det vidare till dagens studenter, morgondagens ledare. Våra rötter finns i det lokala näringslivet, ett näringsliv med en internationell inriktning som nu liksom vid tiden för skolans grundande ser vikten av forskning och utbildning på hög nivå.

Det skapar unika samarbeten och lägger grunden för Sveriges framtida konkurrenskraft. Vårt näringslivssamarbete återspeglas också i skolans internationella arbete, som utvecklas i nära dialog med våra partner. När vi nu bygger långsiktiga strategiska partnerskap med ledande universitet i Kina och Indien gör vi det på platser där våra partnerföretag ökar sin närvaro.

Handelshögskolan har högt uppsatta mål. Vi vill utbilda internationellt eftertraktade studenter med ett ansvarsfullt förhållningssätt till samhällsutvecklingen, och bedriva högkvalitativ forskning som medverkar till att finna lösningar på komplexa globala problem. Förutsättningarna finns, bland annat i form av disciplinär bredd, motiverade och engagerade forskare, nära samverkan och ständig dialog med näringsliv och offentlig sektor, ambitiösa och kreativa studenter och ett internationellt fokus sedan 85 år tillbaka.

Väl mött!
Per Cramér
Rektor

Ett globalt perspektiv

En mycket begränsad hemmamarknad har gjort att svensk industri sedan århundraden har sökt sig utanför landets gränser. Den är än i dag till största delen inriktad på export och Handelshögskolans nära samverkan med näringslivet har bidragit till skolans internationella profil. Språk och andra länders kulturer integreras i skolans ekonomprogram, men internationaliseringen sträcker sig betydligt längre än så.

Handelshögskolan har drygt 150 partneruniversitet runt om i världen. Många av skolans studenter tillbringar en del av sin studietid utomlands och ännu fler internationella studenter kommer till Handelshögskolan, vilket bidrar till en internationell atmosfär även på hemmaplan. Skolan har sedan flera decennier haft utbyte med universitet i Asien - utbyten som utvidgas i takt med att världens ekonomiska tyngdpunkt förskjuts mot Indien och Kina. På senare år har strategiska samarbetsavtal slutits med bland andra Indian Institute of Management i Bangalore och Antai College of Economics and Management i Shanghai.

Utöver studentutbyte och forskningssamverkan konkretiseras samarbetet med internationella akademier i Handelshögskolans gästprofessorsprogram. Programmet innebär att ett tjugotal internationella och välmeriterade professorer arbetar med forskning och undervisning på Handelshögskolans masterprogram och vidareutbildningar under cirka tre månader per år.

Via partneruniversiteten kan Handelshögskolan också följa och stötta sina partnerföretag i deras internationella expansion. Skolans Executive MBA har lärare från olika världsdelar, och skolan har också utvecklat skräddarsydda vidareutbildningar för företag med global verksamhet och behov av utbildning på flera håll i världen.

Sidansvarig: Daniel Karlsson|Sidan uppdaterades: 2016-12-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?