Hon kartlägger våldet i knarkkartellernas spår

Redan när Melissa Rubio studerade ekonomi på De Los Andes i Bogota, Colombia började hon drömma om en framtid som forskare. Särskilt intresserad var hon av sambandet mellan ekonomiska faktorer och den brottslighet som omgav henne i vardagen. När det blev dags att välja forskarutbildning upptäckte hon att flera ledande forskare i ämnet fanns på Handelshögskolan i Göteborg.

Melissa Rubio. Foto av Carina Gran.
Foto: Carina Gran

Möjligt att förutsäga det drogrelaterade våldet

Som en del av sin forskarutbildning gör Melissa Rubio ett antal skarpa projekt. I ett paper undersöker hon hur drogrelaterat våld påverkar förtroendenivå i colombianska samhällen. Initialt handlade forskningsarbetet om att lokalisera oroshärdarna.

– Det behövs ett ton kokablad för att producera ett kilo kokain, så hanteringen kräver stora landarealer. Ofta framställs kokainet i närbelägna laboratorier, och det kräver i sin tur arbetskraft. Drogkartellerna måste utöva mycket våld för att kontrollera både jordbruksmark och samhällen. Jag började med att studera vilka biologiska förhållanden som är optimala för kokainodling. Med hjälp av satellitbilder fick jag sedan detaljerad information om temperatur, fuktighet etc och kunde på så vis kartlägga var det var lämpligt att odla koka. Det visade sig att det gick att förutsäga nivån av våld i olika områden utifrån den kartan, berättar Melissa Rubio.

Forskningsklimatet desto varmare

Det kan tyckas paradoxalt att resa till Göteborg för att lära sig forska om våld och brott i utvecklingsländer men kompetensen och forskningsklimatet avgjorde.

– Jag hörde talas om forskare som Randi Hjalmarsson och Anna Bindler och fick veta att Handelshögskolan var en bra plats att lära sig forskarhantverket. Och det visade sig vara rätt. Jag har väldigt uppmuntrande handledare och professorer i en miljö där man diskutera idéer med människor från hela världen. Det har gjort min researchprocess väldigt rik. Jag är inte så förtjust i vintern här, men forskningsklimatet är desto varmare, säger Melissa Rubio.

Detta är en artikel från Handelshögskolans Magasin 2019.