Därför fortsätter svenskar att flyga - trots flygskam

Erik LundbergSvenskarnas flygutsläpp är fem gånger högre än det globala genomsnittet – samtidigt så är många medvetna om vilken klimatpåverkan utsläppen har.

Semestra roligare och klimatsmartare är en av programpunkterna på årets upplaga av Vetenskapsfestivalen. Erik Lundberg, forskare på Centrum för Turism, kommer att berätta om varför människor väljer att resa trots påverkan på klimatet.
- Vi fyller vissa behov genom att resa. Det kan exempelvis handla om ett behov av att fly vardagen, att stärka relationer, personlig utveckling eller en önskan om omväxling, säger Erik Lundberg och tillägger:
- Samtidigt så måste vi inte åka till New York för att fylla de behoven. Vill man stärka relationen inom sin familj och komma bort från vardagen så kan man även göra det med en tågresa till Köpenhamn. Men det krävs en attityd- och beteendeförändring.

Bygger identitet på resande

Det är många faktorer som gör att vi reser mer i dag än förr. Förutom att det är billigare så har vi även mer pengar, vi har mer semester och internet har gjort det väldigt lätt att boka själva.
- Resande har även blivit väldigt idealiserat. Det är den högsta formen av konsumtion och vi bygger identitet av det. Sen finns det många positiva saker med att vi reser mer, men inte för klimatet om vi flyger mer.

Inspirera till klimatsmartare semester.

Sedan tio månader tillbaka så driver nätverket Klimatsmarta semestrar hemsidan klimatsmartsemester.se. På hemsidan finns både tips, men även en kalkylator som räknar ut utsläppen för olika resor. Kalkylatorn beräknar även klimatavtrycket från boendet, vilket under semestern kan vara den största klimatboven efter flyget.
- Vi vill inspirera och informera. Vi uppmanar inte till att helt sluta flyga utan att hitta alternativ och att flyga mer sällan. Fördelen med flyg är att man är snabbt på plats, men då får man istället försöka se transporten som en del av upplevelsen.

Erik Lundberg kommer att, tillsammans med Jörgen Larsson från Chalmers och Fredrik Warberg från Tidsverkstan, vara med på seminariepanelen ”Semestra roligare och klimatsmartare!” den fjärde april på Vetenskapsfestivalen.

Handelshögskolans forskare medverkar på flera programpunkter:

4/4 18.00 - 19.15 - AI, juridik och etik (Matilda Arvidsson, postdoktor, och Jannice Käll, doktorand, medverkar från juridiska institutionen)
4/4 13.00 - 13.40 Evidensbaserad statsutveckling: mot bättre vetande (Joakim Forsemalm, forskare etnologi, medverkar från GRI)
4/4 9.00 – 12.00 Climate: role of population, economy, technology (Thomas Sterner, professor, medverkar från institutionen för nationalekonomi)
4/4 18.40 – 19.25 Vårdstölden – det private tar från det gemensamma (John Lapidus, forskare ekonomisk historia)