Entrepreneurial buddies

Handelshögskolan söker ständigt efter möjligheter att bidra till samhällsutmaningar, som till exempel integrationsfrågan. Satsningen Entrepreneurial Buddies har ambitionen att göra något som bygger på ömsesidighet och win-win.

Leena D. Joshi. och  Eleonor Forsberg

Idén med pilotprojektet Entrepreneurial Buddies är att matcha nyanlända med affärsidéer och masterstudenter med entreprenörskunskaper. Flera parter är engagerade. Organisationerna Individuell Människohjälp och Drivhuset hjälpte till att hitta nyanlända med sinne för affärsidéer. Handelshögskolan designade upplägget, rekryterade lämpliga studenter och stod för matchningen.

– För mig handlade det om att komma ut ur universitetsbubblan. Jag ville se om jag kunde använda mina kunskaper i verkliga livet, säger Eleonor Forsberg, som läser en masterutbildning i Innovation and Industrial Management.

Hjälp in på den indiska marknaden

Leena D. Joshi är från Indien och kom till Sverige för knappt två år sedan. Hon märkte snabbt att hennes långa yrkeserfarenhet inom produktutveckling och marknadsföring inte hjälpte henne in på den svenska arbetsmarknaden. Istället ville hon prova att starta ett eget konsultbolag.

– Min idé är att starta ett konsultbolag som hjälper svenska företag att ta sig in på nya marknader, till exempel genom att analysera alternativa strategier och erbjuda marknadsinsikter och nätverk, säger Leena D. Joshi.

Testar affärsidén med en lean startup

De nya entreprenörskompisarna har kommit en bit på väg. Just nu är de inne på en andra runda av en så kallad lean startup för att utvärdera konceptet.

– Det handlar om att testa affärsidén på målgruppen, få med sig nya insikter och sedan skruva på konceptet, säger Leena D. Joshi.

– Jag tror att både jag och Leena har lärt oss jättemycket genom det här projektet, avslutar Eleonor Forsberg.

Detta är en artikel från Handelshögskolans Magasin 2017
Blädderbart magasin