Från Handelshögskolan till samhällstoppen

Hon har 7000 anställda i en synnerligen komplex verksamhet. Som kommundirektör i Kungsbacka drivs Ann-Charlotte Järnström av att skapa maximal samhällsnytta för våra skattepengar och digitalisering är en viktig ingrediens i det arbetet.

Ann-Charlotte Järnström

och digitalisering är en viktig ingrediens i det arbetet.

Det var Kungsbacka som lockade Ann-Charlotte Järnström tillbaka till västkusten efter många år i Stockholm. Förutom det rent geografiska väntade ett spännande och utmanande chefsjobb.
– Världen förändras i snabb takt. Befolkningen blir äldre vilket innebär att skatteintäkterna minskar. Samtidigt ökar invånarnas förväntningar. Det ska vara lika lätt att söka dagisplats eller få bygglov som att beställa en ny tv på nätet. Därför måste vi jobba smartare och skapa bra verksamhet med mindre resurser. Digitalisering är en del av det arbetet, säger Ann-Charlotte Järnström.

Digitalisering kräver ledarskap

Det intensiva arbetet med att digitalisera kommunen har burit frukt både på hemmaplan och nationellt. Ifjol nominerades Kungsbacka till årets digitaliseringskommun. Under en period av snabba förändringar är det viktigt att få medarbetarna med sig och därför lägger Ann-Charlotte Järnström stor kraft på förändringsledning.
– För att dra nytta av digitaliseringen måste vi människor ändra oss. Som ledare är det viktigt att kunna förklara varför förändringen är nödvändig och samtidigt väcka lust genom att visa hur den gynnar invånarna och avlastar dig i ditt arbete.

Som organisationens högsta tjänsteman rapporterar hon till styrelsen, som i vilket företag som helst. Skillnaden mot att vara direktör i näringslivet är framförallt målet med verksamheten, men också hur den styrs.
– Det är lite av en balansakt att vara kommundirektör. Mycket handlar om diplomati och en förmåga att hantera det politiska landskapet. Min styrelse är också en konfliktorganisation i grunden, där olika partier vill uppnå olika saker. Så det är superviktigt att ha bra dialog med sina politiker, bygga förtroende och ha goda relationer också med oppositionspolitikerna, säger Anne-Charlotte Järnström.

Handelshögskolan gjorde det möjligt

Ann-Charlotte Järnström gick ut Handelshögskolan i Göteborg 1990 och första jobbet var som trainee på SJ Gods. Redan då drevs hon av att göra nytta för det offentliga. Det blev sammanlagt 13 år inom SJ. Sedan följde några år i konsultvärlden.
– Som konsult jobbade jag med allt från banker till detaljhandel och märkte att med en utbildning från Handelshögskolan så är inget omöjligt. Jag hade både kunskaperna och självförtroendet som krävdes.

Så småningom fick Ann-Charlotte ett uppdrag inom skolvärlden, upptäckte att det var ett område där hon verkligen kunde göra nytta och idealisten i henne vaknade till. Det slutade med att hon blev ekonomichef och så småningom kommundirektör i Vallentuna.
– Även i min nuvarande roll måste jag framhålla min utbildning. Kommundirektörer kommer ofta från den kommunala världen och har jobbat inom skolan eller vård och omsorg. Jag har mycket gratis eftersom ekonomi är en så viktig del av vårt arbete, säger Ann-Charlotte Järnström.