Göran Carstedt ny gästprofessor på Handelshögskolan i Göteborg

Göran Carstedt, med lång erfarenhet från ledande befattningar inom internationella organisationer som Volvo, IKEA, Clinton Climate Initiative och The Society for Organizational Learning vid MIT, har utsetts till ny innehavare av Assar Gabrielssons gästprofessur i tillämpad företagsledning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Göran CarstedtGöran Carstedt är ekonomie doktor och en internationellt erkänd expert inom ledarskap och organisationers lärande och förändring. Han har anlitats som expert och samtalsledare på hög nivå inom utvecklingsprojekt i bland annat Sydafrika, Kina och Nordamerika. I sitt arbete för ett hållbart samhälle sammanför han logik och naturvetenskap med en förståelse och känsla för människors inre behov och motivation.

Hans meritlista är lång och innehåller ett antal uppdrag som ordförande och ledamot olika bolagsstyrelser, bland annat Q-Med AB, Stadium AB och innovationsföretaget Peepoople AB. Han har varit Senior Director inom Clinton Climate Initiative, i vilket de 40 största städerna i världen sammanförts av USA:s förre president Bill Clinton, med syftet att minska utsläppen av växthusgaser.

Göran Carstedt har också många års erfarenhet av ledande befattningar inom Volvo-koncernen, bland annat som chef för Volvos Koncernplanering, chef för Volvo Personbilar i Frankrike, VD för Volvo Svenska Bil AB och medlem i Volvos Koncernråd. Han har också varit chef för IKEA Nordamerika och IKEA Europa och medlem i IKEA:s koncernledning.

– Jag är väldigt glad att kunna välkomna Göran Carstedt som ny innehavare av Assar Gabrielssons gästprofessur, säger Per Cramér, Handelshögskolans rektor. Han är en välrenommerad företagsledare som på ett seriöst sätt engagerat sig i hållbarhetsfrågor och samhällsutveckling. Hans bakgrund stämmer mycket väl överens både med professurens profil och med Handelshögskolans fokus på hållbarhetsfrågor. Jag är övertygad om att Göran kommer att kunna bidra på ett mycket positivt sätt i rollen som gästprofessor.

– Jag ser fram emot detta hedersuppdrag och att få möta Handelshögskolans studenter, forskare och partners i samtal om ledarskap och om våra utmaningar i omställningen mot en mer hållbar framtid, säger Göran Carstedt.

Göran Carstedts uppdrag som innehavare av Assar Gabrielssons gästprofessur i tillämpad företagsledning avser perioden 1 mars 2015 till 28 februari 2016.

Om Assar Gabrielsson-professuren
Professuren instiftades 1999 till Assar Gabrielssons minne och finansieras via en gåva från Stiftelsen Göteborgs Handelshögskolefond. Syftet med professuren är att ge studenterna ökade kunskaper om tillämpningen av de teorier inom ekonomi och ledarskap som de studerar. Bland tidigare innehavare av professuren finns Inga-Britt Ahlenius, Björn Stigson, Lennart Jeansson och Marianne Nivert.

För mer information kontakta:
Maria Norrström, kommunikationsansvarig
Tel. 031-786 1247, 0709-22 66 89