Länkstig

Hallå där Thomas Sterner, som varit i Paris och pratat om koldioxidskatten

Publicerad

Thomas Sterner

Hallå där Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, som i förra veckan var inbjuden till Paris för att vittna för franska ministrar om hur den svenska koldioxidskatten fungerar, med anledning av att Frankrike är på väg att införa en koldioxidskatt på svensk nivå för att få ner sina utsläpp av den klimatfarliga växthusgasen.

Vad var det för sammanhang?

Jag var inbjuden av Frankrikes finansminister Bruno Le Maire och miljöminister Nicolas Hulot. Det var ett stort möte på franska miljödepartementet på Hotel De Roquelaure på boulevard Saint-Germain. Jag fick just ett tackbrev på ministern Nicolas Hulots vägnar. Han skrev att det var ett mycket viktigt steg i arbetet med ”grön fiskalitet”.

Vad sa du till ministrarna?

Jag berättade om den svenska erfarenheten. Det finns en viss nervositet om att man gör något stort och kontroversiellt och de hänvisar uttryckligen till erfarenheterna från Sverige. De ville höra hur det kommer sig att det gått bra i Sverige att införa så höga koldioxidskatter.

Hur reagerade de, vad fick du för frågor?

Man undrade om det inte varit mycket protester och vad man gjort för att kompensera eventuellt fattiga som inte kan betala sina energiräkningar. De ville veta detaljer vad gäller undantag och regler för exempelvis industrin.

Vad tror du kommer att hända nu?

Jag tror och hoppas att de håller fast vid sina planer och att det inte blir några bakslag. Jag tror att det är viktigt att man paketerar och förklarar en sådan här åtgärd rätt, så att man får folk med sig. Miljöministern Nicolas Hulot lovade komma till världskonferensen i miljöekonomi som ordnas här på Handelshögskolan i slutet av juni!

Du höll ditt anförande på franska. Hur många språk kan du?

Jag talar engelska, franska, spanska och tyska. Det är bara för att jag bott långa perioder utomlands, men nu börjar det bli litet av en hobby och jag försöker ibland med något annat språk (mest italienska).

I dessa tider av flygskam: Är det försvarbart att åka till Paris i ett ärende som detta?

Jo, men när syftet är att arbeta med klimatet så är det väl det, men jag tycker man grubblar litet extra varje gång. Förr har jag åkt tåg många gånger till Paris. Det brukade inte egentligen ta så mycket längre tid. Flyg tar ju i praktiken en halv dag och tåget brukade ta en natt plus en (dryg) halv dag. Men tågförbindelserna har försämrats jättemycket sedan 1970-80 talet. En tågresa till Paris kräver i dagsläget 5-6 byten (och då talar vi om att vänta 2-3 timmar i orter som Köln och Essen mitt i natten), så de har gjort det så ocharmigt som möjligt!