Handelshögskolan lärde mig tro på min förmåga

Carina HalvordCarina Halvord har rört sig mellan vitt skilda branscher. Från möbler till makeup, till film och reklam, i multinationella organisationer såväl som mindre företag. Nu har hon nu hittat hem – i rollen som VD för Universeum.

Första steget i karriären tog Carina Halvord som trainee på IKEA i Paris. Fast besluten att bita sig kvar på företaget nätverkade hon flitigt. När en tjänst som produktchef dök upp sökte hon jobbet och fick det. Småstadstjejen från Värmland gick direkt från trainee till produkt­chef, mycket tack vare Handelshögskolan.

– Min utbildning väckte inte bara lusten att lära, utan också en tro på min egen förmåga, säger Carina Halvord.

Headhuntad av L’Oreal

Efter fyra år på IKEA lämnade Carina Paris för Stockholm och ett jobb som produktchef på L’Oreal i Sverige – en nyttig ledarskapsskola på ett förvånansvärt entreprenöriellt företag. Men när det blev dags att bilda familj och maken fick jobb i Kungälv, sa hon upp sig och flyttade till Göteborg. Utan att ha något nytt i beredskap.

– Om man tror på sig själv och sin förmåga kan man vara lite orädd, det bär jag med mig både från min tid på Handelshögskolan och mina erfarenheter sedan dess.

Att göra nytta på riktigt

I Göteborg startade Carina Halvord ett filmproduktionsbolag och jobbade på reklambyrå. Men hon längtade efter ett högre syfte än det rent kommersiella. En dag såg hon att Univer­seum sökte en marknads-­ och försäljningschef. Tolv år senare är hon fortfarande kvar, nu som VD.

– Det är roligt att gå till jobbet, varje dag. Jag känner att jag bidrar till att göra gott, det är värt varenda timma, säger Carina Halvord.

Livslångt lärande och hållbarhet för alla

Universeums uppdrag är att vara en publik arena där barn och vuxna utforskar världen genom naturvetenskap och teknik, stärker kreativiteten och innovationsförmågan, ökar kunskaperna och aktiverar det kritiska tänkandet. Det långsiktiga målet är att engagera och utmana människor att berika sina liv och agera för en hållbar värld. Carina Halvord menar också att hon även blivit bättre på hållbarhet privat, tack vare sitt jobb.

– Vi som har förmånen att vara välinformerade har en viktig uppgift: att se till att fler gör små kloka val i vardagen.

CARINA HALVORD

Läste Internationell ekonomi med fransk inriktning på Handelshögskolan 1983–86. Under studietiden startade hon studentkonsultverksamheten Internationella Ekonomers Business Assistance tillsammans med Filip Nilsson (sedermera på Forsman & Bodenfors).
Hon har ett flertal förtroendeuppdrag, bland annat som styrelseledamot i stiftelsen Rewilding Lappland, som ska bidra till en vildare natur, återskapa försvunna värden, bidra till nya affärsmöjligheter och främja europeisk samverkan. Hon har också initierat projektet Universeum Academy, en lärarutbildning som idag ingår i de flesta av lärarutbildningsprogrammen på Göteborgs universitet.

UNIVERSEUM

Nordens mest besökta science center. Grundades av Chalmers, Göteborgsregionens kommunalförbund, Göteborgs universitet och Västsvenska Handelskammaren i syfte att öka intresset för naturvetenskap och teknik hos barn och ungdomar.

Detta är en artikel från Handelshögskolans Magasin 2017

Blädderbart magasin