Skulptur återfunnen - nära att skrotas

Den skulptur som försvann från Handelshögskolan i slutet av året har återfunnits och lämnats tillbaka, men det var ren tur att den inte hamnade på soptippen.

Bo Norming och Ewa Wikström

Det var på morgonen den trettonde december som det upptäcktes att skulpturen saknades från sitt betongfundament vid Handelshögskolans entré. Konstverket, som har formen av ett kvinnoben, är gjord av den kände norsk-svenske konstnären Kjartan Slettemark och heter ”Visst é jag läcker”.

Stölden polisanmäldes men konstverket hittades senare i en plastpåse vid en bostadsrättsförening i närheten av skolan. Bo Norming som hittade konstverket, visste först inte vad han hade hittat men eftersom plaståtervinningen var fylld fick benet bo på hans balkong under en tid. Efter att ha hört om det stulna konstverket på nyheterna så kontaktade han Handelshögskolan.

I dag tog Ewa Wikström, vicerektor, med glädje emot konstverket, och tackade Bo för att han tagit hand om det. Statens Konstråd, som äger konstverket, skall nu se till att det restaureras och vi hoppas att snart ha det på plats på Handelshögskolan igen.