Studentkonsulterna HandelsConsulting fyller 20 år

1997 såg några drivna studenter möjligheten att kombinera kundnytta och studentnytta och startade Sveriges första studentdrivna konsultbolag. Sedan dess har HHGS HandelsConsulting AB genomfört över 2000 projekt och över 1500 studenter har fått pröva vingarna med nya kunskaper, nätverk och värdefulla meriter som följd. Den här veckan firar man 20-årsjubileum.

HHGS HandelsConsulting AB är idag Nordens största studentdrivna konsultbolag som erbjuder näringslivet kvalificerade konsulttjänster inom Handelshögskolans kompetensområden. Företagets vision är att erbjuda näringslivet färsk kunskap och kompetens från Handelshögskolan, samtidigt som man är en plantskola där ambitiösa och drivna studenter jobbar vid sidan av sina studier.

– Våra studentkonsulter står för professionalitet men också ett nytänk, vilket näringslivet sätter ett stort värde på, säger vd Johannes Palmqvist. Samtidigt bidrar vi med studentnytta till våra konsulter, och båda delarna är lika viktiga.

HandelsConsulting betecknar sig som ett Management Consulting-bolag, med fokus på rådgivning till företag och offentlig sektor inom frågor som är avgörande för fortsatt tillväxt, stabilitet och kontinuerlig utveckling. Under åren har efterfrågan på tjänster inom närliggande områden som marknadsföring, rekrytering och juridik ökat, vilket resulterat i nya, studentdrivna företag.

– HandelsRekrytering, HandelsMarketing, HandelsJuristerna, Handels Capital Management och nu senast HandelsFinance är bolag som tillkommit under åren till HHGS Holding AB, berättar Johannes Palmqvist. I dessa får Handelshögskolans studenter möjlighet att skaffa sig praktisk erfarenhet även inom andra områden.

– Det unika med HandelsConsultings verksamhet är att studentnyttan alltid har varit utgångspunkten i alla beslut. Det har resulterat i en organisation där konsulter vågar utvecklas på ett individuellt plan, samtidigt som verksamheten växer, berättar Johannes Palmqvist. Organisation har också varit mån om att etablera starka relationer med bolagets alumner, exempelvis består styrelsen till stor del av representanter från tidigare ledningsgrupper. Detta har skapat en struktur som bibehåller det informationskapital som arbetas upp, fortsätter Johannes Palmqvist.

Om HHGS HandelsConsulting AB
Nordens största studentdrivna managementkonsultbolag. Ägs av Handelshögskolans studentkår genom HHGS Holding AB. Äger i sin tur HandelsMarketing, HandelsFinance och tillsammans med Chalmers Studentkår drivs Chalmers Teknologkonsulter.
Under ett läsår är över 100 studenter anställda som konsulter och arbetar 10 - 20 timmar i veckan. Bolaget leds av studenter, varav vd och vice vd är heltidsanställda under ett år.

Erfarenheten från HandelsConsulting är en värdefull merit. Alumner finns idag bland annat på bolag som Volvo, Boston Consulting Group, KPMG och Google.

2016 omsatte företaget 3,1 Mkr. Bland kunderna finns både offentlig sektor och näringsliv. Några exempel är Göteborgs Stad, Volvo, Philips, Connecting Capital och Göteborgs Hamn.
www.handelsconsulting.se

grupp av medarbetare på HandelsConsulting