Volvo Group rustar sina ledare för nya utmaningar

Vi lever i en föränderlig och mångfacetterad värld, som drivs framåt av digitalisering, globalisering, ny teknik och nya affärsmodeller. Tillsammans med Handelshögskolans School of Executive Education utvecklar Volvo Group Corporate University ledare inom Volvo Group att klara dagens och framtidens utmaningar.

Kursdeltagare i Singapore
Kursdeltagre i Singapore. Foto: Aalto University Executive Education

Sedan 2017 har programmet ABLE, Advanced Business Leadership, utvecklat ledare inom Volvo Groups näst högsta chefsnivå, den grupp man kallar Leading leaders. Deltagarna nomineras från alla världsdelar, och från koncernens alla bolag. Hittills har cirka 80 ledare genomfört programmet.

Nya kunskaper, nya perspektiv

Handelshögskolan utvecklar skräddarsydda ledarprogram för ett antal olika företag, såväl globala som lokala. De skapar förutsättningar för beslutsfattare att utveckla nya färdigheter och reflektera över i vilken riktning man vill ta sin verksamhet.

– När du är mitt uppe i ditt dagliga jobb är det svårt att ta ett steg tillbaka och tänka på vad som händer utanför Volvo Group. Att lära känna människor från andra delar av vår organisation blir också en möjlighet för programdeltagarna att undvika stuprörstänkande och se nya infallsvinklar, säger Marion Trumel, programansvarig på Volvo Group University.

Kursdelatagare i Singapore
Kursdeltagare i Singapore. Foto: Aalto University Executive Education

I Göteborg och Singapore

Programmet levereras i samarbete med Handelshögskolans finska partner Aalto University Excutive Education. I år har deltagarna samlats i Göteborg och Singapore, där de mött ledande förläsare från olika delar av världen, de flesta med koppling till akademin.

– Vårt mål är att utveckla alla ledare inom Volvo Group, oavsett vilket land de verkar i. För ABLE-programmet ville vi ha en leverantör med rötter i den svenska kulturen, eftersom Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Sverige, men med en global närvaro och där deltagarna får träffa föreläsare med olika kulturell bakgrund. Det fick vi genom att välja GU School of Executive Education och Aalto University Excutive Education, säger Marion Trumel.

Omedelbar nytta

När Marion Trumel träffar tidigare ABLE-deltagare intygar många att programmet är den bästa kompetensutveckling de deltagit i. Gregoire Ducasse, Director Medium Duty Trucks Range i St Priest i Frankrike, var en av deltagarna vid sommarens första programmodul i Singapore:

– Programmodulernas teman speglar de aktuella utmaningar jag har i min organisation. Varje dag måste vi hantera osäkerhet kopplad till frågor inom ny teknik, och här får vi äntligen verktyg att hantera den osäkerheten, konstaterar han.

Om ABLE – Advanced Business Leadership

Omfattar 11 heldagar under fem månader. Deltagarna utmanas i att tillämpa ett utifrån-in-perspektiv i syfte att stärka sitt kundfokus, ompröva sin organisations värdeskapande och strategiska tänkande och för att framgångsrikt driva och kommunicera förändring.

Detta är en artikel från Handelshögskolans magasin 2019.