Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny studie visar vägen till hållbar framgång

Nyhet: 2014-02-19

Individens drivkraft till arbete – och att göra ett bra arbete – är avgörande för svenska företags framgång på lång sikt. Det menar Anna Jonsson, organisationsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som identifierat ett antal förutsättningar som förklarar varför och hur vissa företag lyckas bättre än andra.

De organisationer som förstår att deras utveckling och framgång är beroende av deras medarbetares utveckling, är de som står bäst rustade för att möta förändringar och upp- och nergångar i efterfrågan. I dessa organisationer pågår ständigt effektiviseringar och förbättringar med inställningen att utveckla medarbetarnas kompetens snarare än att försöka hitta rätt kompetens.

– Fokus bör riktas på hur vi bättre kan använda de resurser vi har för att skapa hållbar framgång. Den aktualiserade diskussionen om betydelsen av mästar-lärlingssystem är ett exempel på hur detta kan ske, säger Anna Jonsson.

Anna Jonsson menar att fler organisationer, såväl privata som offentliga, behöver förstå att investera i medarbetarna genom utbildning och lärande i praktiken är att investera i verksamheten. Men för att det ska bli fruktbart för såväl organisationen som medarbetaren är uppföljning av lärandet viktigt eftersom det också skapar en känsla av delaktighet genom att bli sedd och hörd.

– Många motiveras av att få utvecklas och lära nytt och inte enbart få ett lönekuvert i slutet av månaden. Ofta hör man om hur medarbetare får tjata sig till en utbildning, eller hur lycklig man är över att man till slut fick åka på den där ”ledarskapsutbildningen”. Inte lika ofta om hur lärdomarna sedan tillvaratas av arbetsgivaren. Om lärdomarna inte efterfrågas eller värdesätts minskar också vilja att använda dessa eller att dela med sig av sitt kunnande.

Att ges möjlighet att bidra till organisationen förnyelsearbete och lärandeprocess är i sig en viktig motivationsfaktor. De bästa söker sig till de bästa för att de ser möjlighet till personlig utveckling och att få vara med och bidra till företagets utveckling och framgång.

I en närstudie av Mannheimer Swartling har Anna Jonsson på djupet analyserat vad som kan beskrivas som advokatbyråns DNA – en stark lärandekultur och vad som bidrar till, men också utvecklar, denna. Advokatyrket bygger på en lång tradition av professionell utveckling och lärande, vilket också är grunden till Mannheimer Swartlings lärandekultur. För att möjliggöra tid för lärande och reflektion spelar organisationsstrukturen en viktig roll där en tydlig struktur skapar ordning och reda men också en trygghet bland medarbetarna.

På Mannheimer Swartling är utbildning och lärande en del av de dagliga arbetsuppgifterna, för såväl delägare som biträdande jurister och supportpersonal, och betraktas inte som en sidoaktivitet. Drivkraften till att arbeta och dela med sig av sitt kunnande förklaras av en vilja av att vara del av ett framgångsrecept och att få lära sig yrket och utöva sin profession.

– Den aktuella diskussionen om att till exempel låta läkare få vara läkare och lärare vara lärare är intressant i detta sammanhang. Jag tror man kan lära sig mycket av hur man med tydligare struktur och en stark lärandekultur, kan frigöra tid för utveckling och lärande för professionell utveckling och därmed hållbar framgång för organisationen, menar Anna Jonsson.

Anna Jonssons nya bok ”True partnership as true learning – knowledge sharing within Mannheimer Swartling” (Iustus Förlag) om vad som skapar hållbar framgång är finansierad av Tom Hedelius och Jan Wallanders stiftelse. Boken identifierar förutsättningar som är viktiga att förstå när krav på effektivitet och innovationsförmåga ökar.

Kontakt:
Anna Jonsson, Organisationsforskare och docent vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, nås på mobiltelefon 0708 69 89 99 eller via e-post: anna.jonsson@handels.gu.se

Daniel Karlsson, kommunikatör, tel. 031-786 5477, 0733-687520 daniel.karlsson@handels.gu.se

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2018-01-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?