Breda erfarenheter och nätverkande som stipendiat på Handelskammaren i London

Amanda Hultman

Sedan i somras gör Amanda Hultman praktik på Svenska Handelskammaren i London, finansierad av ett stipendium från Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur. Arbetsuppgifterna är många och lärorika och innehåller allt från att utföra mindre konsultuppdrag till att hålla presentationer. Det är också en fantastisk möjlighet att få en inblick i olika branscher och företag - och träning i att känna sig bekväm i mingelsammanhang!

I juni tar året i London slut och Amanda återvänder till Handelshögskolan för det avslutande året på Ekonomprogrammets analytiska inriktning.

Vill du bli nästa års stipendiat? Vid praktikperiodens inledning skall du ha avslutat det andra året på Ekonomprogrammet eller nyligen slutfört studierna på detta program. Sista ansökningsdag är 15 december 2017.
Mer information om stipendiet och hur du ansöker (pdf)

Hej Amanda, hur är läget på Handelskammaren i London?

Hej! Det är bara bra. Vi håller som bäst på att förbereda inför årets största event – en julmiddag för 500 personer – så det är full fart på kontoret.

Kan du berätta lite kort hur Handelskammaren fungerar och vad ni gör?

Handelskammaren är en icke-vinstdrivande medlemsorganisation som jobbar för att främja svenskt näringsliv i Storbritannien. Sammantaget utgör vi med våra 400 medlemmar det största svenska affärsnätverket utanför Sverige och med de 60 årliga eventen är vi också en av de mest aktiva Handelskammarna i hela Storbritannien. Målet är att skapa värde för medlemmarna och synergier dem emellan genom introduktioner, event och kommunikation. I och med Brexit har Kammaren också fått en tydligare roll som röst för svensk handel i Storbritannien.

Vad gör du som Stena-stipendiat?

Handelskammaren är indelad i några olika verksamhetsområden: event, kommunikation och medlemskap. Jag sitter på vår medlemssida och har som huvudsaklig uppgift att ha en kontinuerlig kontakt med våra medlemmar för att se till att de får bäst nytta av sitt medlemskap och vill fortsätta vara medlemmar. Jag gör också mycket research för att se vilka nya svenska företag som etablerar sig i Storbritannien och tar möten för att informera om hur vi jobbar och vilket värde de kan få av att gå med i nätverket. Som stipendiat får man vara involverad i alla verksamhetsområden och jag hjälper också till med att planera och utföra event samt skriva artiklar till vår tidning The LINK. Utöver detta driver stipendiaterna undernätverket Young Professionals vilket är ett nätverk för personer i åldern 25-35 år som jobbar i London.

Hur ser en typisk dag ut?

Det kanske låter klyschigt men ingen dag är den andra lik. Eftersom vi har företag från 55 olika sektorer och försöker se till att det ska finnas något relevant för alla företag under årets 60 event får jag sätta mig in i många olika områden och branscher. En del av jobbet är därför väldigt kreativ och går ut på att komma på olika sätt som medlemmarna kan involveras på. Det kan vara alltifrån att hitta ett tema som de vill tala om på ett event till att tänka på vem de skulle kunna blir introducerade till för potentiella samarbeten. Sedan är det också, precis som i alla andra arbeten, en del administrativa uppgifter och mycket mail. Väldigt varierat med andra ord! Den ena dagen träffar jag chefer för stora företag på coola event och nästa dag scannar jag fakturor.

Du har ju många månader kvar som stipendiat, men vad har du lärt dig så här långt?

I Storbritannien är man generellt mycket bättre på att mingla och nätverka än vad man är i Sverige, så inspirerad av det har jag verkligen lärt mig att ta för mig mer och känna mig bekväm i sådana sammanhang. När man känner så, kommer också ett brett kontaktnät på köpet. I övrigt har jag lärt mig mycket om internationell handel och hur svenska företag jobbar utomlands. Arbetsuppgifterna på Kammaren är väldigt varierande så man tränas i allt från att utför mindre konsultuppdrag till att hålla presentationer.

Träffar du intressanta och spännande företag som känns lockande inför din framtida karriär?

Absolut! Speciellt eftersom vi har alla sorters företag representerade, båda vad gäller storlek och bransch. För egen del försöker jag fortfarande vara väldigt open minded när det kommer till var jag vill jobba men det är häftigt att se hur väl svenska företag och svensk företagskultur står sig utomlands.

Hur är livet i London?

London är en fantastisk stad med härliga människor och mycket att upptäcka. En stor fördel med jobbet på Kammaren är att man genom eventen får se många ställen som man annars inte hade fått se. Brexit till trots skulle jag ändå säga att det är en väldigt välkomnande stad och det är tydligt att svenskar har ett gott rykte, vilket är en fördel när man till exempel letar bostad.

Är det något speciellt att tänka på om man vill ansöka om att bli nästa Stena-stipendiat?

En stor del av jobbet går ut på att träffa medlemmar, så det är viktigt att vara social och ha ett genuint intresse för att lära sig om olika branscher och svensk handel. Erfarenhet inom event eller kommunikation är också bra. Överlag vill jag bara uppmana alla att ta chansen att få spendera ett år i en härlig stad på en häftig arbetsplats!

Information om stipendiet och hur du ansöker.