Rekryterarnas bästa tips till dig som ska söka jobb

Sök jobbet även om du inte har exakt allt som efterfrågas, lyft fram erfarenheter du fått vid sidan av studierna och tänk på att första intrycket uppstår redan när du kommer in genom dörren – det var några av de tips som rekryteringspanelen delade med sig av under ”Inside a recruiter’s mind” i förra veckan.

Panel med rekryterare
Mattias Fribert,Johanna Müller-Wolf, Olivia Melin, Julia Toremark och Johan Hede

Det går bra för Handelshögskolans studenter att ta sig in på arbetsmarknaden. Mer än hälften får jobb redan innan examen*. Men hur gör man för att fånga drömjobbet? Handelshögskolans Career Service har lång erfarenhet av att guida studenter på deras väg mot arbetsmarknaden, och en god insikt i vad företag och organisationer efterfrågar.

På Career Service årliga evenemang ”Inside a recruiter’s mind” gav fem inbjudna rekryterare sina allra bästa tips till studenter inför jobbansökan. Här är några av de tips som kom upp, men kom ihåg att företag resonerar på olika sätt, och att typen av tjänst kan påverka både processen och vad man som rekryterare värderar högt:

• Se till att ha ett enkelt och tydligt cv där det går att följa vad du har gjort. Lyft fram relevanta erfarenheter och ansvar du haft. Har du gjort något som gör att du sticker ut i mängden?

• Betyg kan vara viktigt, men även erfarenheter du skaffat dig vid sidan av studierna är värdefulla. Rekryterarna tittar på helheten.

• All kompetens och erfarenhet som är kopplat till IT är relevant – ta med på ditt cv!

• Beroende på tjänst och organisation kan kravet på examen variera. Rekryterarna som medverkade på eventet förordade masterexamen.

• Ha en uppdaterad LinkedIn-profil. Rekryterare använder LinkedIn hela tiden, och det kan hända att man även kollar andra sociala medier.

• Det är alltid bra att ansöka så snart som möjligt. Rekryterare börjar utvärdera inkomna ansökningar redan innan sista ansökningsdag.

• Du kan absolut ringa upp efter att du skickat in ansökan, med du ska ha en relevant fråga. Se upp så att du inte upplevs som allt för påstridig.

• Träna på tester! Fråga rekryteraren vilka tester de använder i rekryteringsprocessen, sedan kan du ofta hitta övningar på testföretagets webb.

• På intervjun: Första intrycket är väldigt viktigt, och det börjar redan när du kliver in genom dörren och pratar med receptionen. Kom i tid (inte för tidigt, max 10 minuter). Säg till om du är nervös! Du är kallad på intervju för att du är kvalificerad för jobbet, och rekryterarens uppgift är att få dig att känna dig bekväm. Förbered dig inför intervjun genom att läsa på om företaget och tänk ut vad du ska svara på svåra frågor. Visa din sociala förmåga. Tänk på ditt kroppsspråk. Och glöm inte att säga att du gärna vill ha jobbet!

Årets rekryteringspanel bestod av Johan Hede, Partner Fortos Management Consulting, Johanna Müller-Wolf, HR Manager ProGrits, Julia Toremark, Talent Acquisition Manager Nestlé, Mattias Fribert, Recruitment Manager Volvo Cars Corporation och Olivia Melin, Human Resources & Talent Deloitte

Här finns en filmad intervju med Mattias Fribert.

Personlig och professionell utveckling med Career Service

Career Service vänder sig till alla studenter på Handelshögskolan. Genom aktiviteter som företagspresentationer, färdighetsträning, cv-granskning och karriärcoaching hjälper Career Service dig att bli förberedd för yrkeslivet. När du registrerar dig på hemsidan kan du anmäla dig till olika event och individuella karriärsamtal.

* Från Handelshögskolans studie ”Vad hände sedan?” där kandidat- och masterstudenter följs upp ett år efter examen. Studien har genomförts i tio år.