Vad händer med kroppen vid intellektuellt arbete?

Forskningen kring kroppen på arbetsplatsen har mest handlat om tunga industrijobb. Emilie Reinhold är istället intresserad av hur kontorsarbetarnas instängda och orörliga kroppar påverkar deras hälsa och välbefinnande.

Emilie Reinhold

Göteborg Research Institute (GRI) på Handelshögskolan har tvärvetenskapen i fokus och är en perfekt arena för Emilie Reinhold som rör sig i gränslandet mellan konst, sociologi, filosofi och företagsekonomi. Med ett eftertraktat Wallanderstipendium i ryggen kan hon nu forska för fullt och har mycket på gång.

– I min avhandling studerade jag medarbetarna på en investmentbank. Här fanns starka kontrollsystem med regler inte bara för klädsel och uppförande utan även gester och mimik. Den här kroppsdisciplinen utmanades med hjälp av en konstintervention där medarbetarna skulle improvisera rörelser framför kameran. Det blottlade mycket intressanta saker. Nu bygger jag vidare på upptäckterna därifrån, hur orörlighet och instängdhet både i normer och kläder påverkar oss, säger Emilie Reinhold.

Kroppens ekonomi

Emilie Reinhold jobbar just nu på ett antal artiklar i ämnet. Bland annat skriver hon om våra fysiska arbetsplatser och varför vi, trots alla tekniska möjligheter, klamrar oss fast vid kontorsplatsen. Hon tittar också på sambandet mellan performance i konst och i ekonomi. Dessutom jobbar hon med en essä om kroppens ekonomi.

– Den handlar om kroppen som slutet och öppet system, om transaktionerna som sker och om det egentligen är balans vi bör eftersträva. Men det är mer av ett skönlitterärt projekt.

En vidöppen forskningsmiljö

– GRI är en väldigt intressant, tvärdisciplinär och tvärkulturell miljö. Man får bra bredd i kommentarerna när man presenterar sitt arbete på seminarium här. Det är också tydligt att det är starka kvinnliga forskare som präglar miljön. Som forskare är jag van att vara mer apart, att ha rollen som den som skakar om. Det behöver jag inte göra här och det är också lite annorlunda, säger Emilie Reinhold.

EMILIE REINHOLD

Född i Paris av svenska föräldrar. Bakgrund inom ekonomi, filosofi, konst och sociologi. Doktorerade 2014 vid Paris-Dauphine Universitet med avhandlingen Le corps organisé entre contrôle et débordement: Le cas des professions intellectuelles, om kroppens processer i en stängd organisation.

Detta är en artikel från Handelshögskolans Magasin 2017
Blädderbart magasin