Nya analysmetoder för hållbarhet inom evenemang och turism

Musikfestivalen Way Out West i Göteborg erbjuder sedan 2012 enbart vegetarisk mat. Bakom beslutet fanns nya analysverktyg framtagna av forskare vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Nu presenteras hela avhandlingen som visar på betydelsen av att analysera hållbarhet inom evenemang och turism i kronor och ören.

Erik LundbergErik Lundberg och hans forskarkollegor på Handelshögskolan i Göteborg har tagit fram nya verktyg för att utvärdera hållbarhetsmål inom turism och evenemang. En viktig aspekt har varit att bredda perspektivet. Vanligen handlar det bara om att se hur mycket pengar som dras in. Genom att inkludera även sociokulturella och miljömässiga effekter skapas en helhetsbild av resultatet från ett evenemang eller en turismsatsning.

– Det står i alla kommuners planer och strategier att man ska verka för en hållbar turismutveckling. Men man mäter ändå bara de ekonomiska effekterna och ytterst sällan de andra faktorerna. Hur är det möjligt att nå några hållbarhetsmål om man inte utvärderar det, undrar Erik Lundberg.

Eftersom besluten kring turism- och evenemangssatsningar så tydligt fokuserar på pengar, har forskarna infört en modell som visar de sociokulturella värdena och miljöeffekterna i kronor och ören. Undersökningen kring Way Out West visade att evenemanget bidrog med 30 miljoner kronor i både ekonomiskt tillskott och sociokulturella värden. Miljöeffekten var minus 2 miljoner. Totalt alltså ett plus på 58 miljoner. I undersökningen deltog över 2 000 personer, både festivalbesökare och lokalinvånare och man genomförde även djupintervjuer med festivalledningen.

– Vi gjorde den första undersökningen i samband med Way Out West 2010. När vi presenterade resultaten för arrangören reagerade de på att maten stod för en så stor del av miljöpåverkan – mer än 50 procent. De hade redan tankar på att sluta servera kött, och vårt underlag hjälpte dem i deras beslut. Vi gjorde en ny undersökning 2012 när festivalen gått över till vegetarisk mat, och trots att det var fler besökare blev ändå miljöpåverkan mindre. Maten stod för en stor del av den förändringen, säger Erik Lundberg.

I sin avhandling har Erik Lundberg också inkluderat lokalbefolkningens uppfattning i analyserna kring effekter av turism. En undersökning kring de tre kustsamhällena Marstrand, Björholmen och Käringön på västkusten visar att upplevelsen av turismen kan skilja sig åt betydligt.

– På ytan har de tre samhällena en liknande turism. Men det finns otroligt olika uppfattningar hos lokalbefolkningarna. På Björholmen upplever befolkningen en större miljömässig påverkan, medan man på Marstrand – som ändå har störst andel turister – har överseende med följderna eftersom de ser turismen som en förutsättning för ortens överlevnad, berättar Erik Lundberg.

Avhandlingen ”Tourism Impacts and Sustainable Development" presenterades den 28 maj 2014 vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Läs avhandlingen här: http://hdl.handle.net/2077/35744

> Högupplöst pressbild på Erik Lundberg