Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hur skapa regler för det ännu inte tänkta? Avhandling kritisk till politiska han..

Nyhet: 2008-12-02

Statens metoder för att skapa tillväxt motverkar sitt eget syfte. Kluster, trippel helix och innovationssystem är begrepp som ofta används i tillväxtfrämjande insatser. Det finns dock motsättningar mellan begreppen som inte nämnvärt diskuteras. Istället framstår de som modebegrepp som legitimerar politiska insatser. Tillväxtfrämjande åtgärder skapar processer och strukturer som inte motiverar människor att förverkliga idéer som ligger utanför statens systemsyn. Det är några av slutsatserna i den avhandling som ek dr Lisa Emelia Svensson presenterat vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

På nationell nivå finns etablerade föreställningar om hur staten ska skapa tillväxt. Mycket talar för att dessa inte leder till framgång, Sverige får dålig utdelning på sina innovationsinvesteringar. I sin avhandling ¿Normerande idéparadox ¿ en studie av tillväxtpolitikens intertextualitet samt dess samhälleliga innebörd¿ har Lisa Emelia Svensson bland annat studerat hur handlingsprogram för tillväxt formuleras och implementeras och hur policyer och handlingsprogram konstrueras för ett framstå som framgångsrika.

¿Dressed for success¿
Avhandlingen visar att det finns motsättningar i de begrepp som fått stort genomslag i handlingsprogram och styrdokument. Begreppen används för att motivera statens aktiva medverkan i arbetet med att skapa innovationer och på regional nivå uppstår en praktik som syftar till att sprida framgångsberättelsen om regionen. Man friserar processer så att de passar statens systemsyn.
¿ Ansenliga resurser läggs på att beskriva en region som framgångsrik i enlighet med en näringspolitisk diskurs och enligt den mall som är på modet, säger Lisa Emelia Svensson.

Entreprenörer kan inte skapas
Hon menar att det finns en övertro på att staten kan skapa entreprenörer:
¿ Entreprenörer kan inte skapas. De ser möjligheter i tomrummen i tillvaron som ingen tidigare har utforskat och de behöver utrymme för fel och omprövningar - inte etablerade strukturer som gynnar det redan tänkta.
¿ Istället bör samhället fokusera på att skapa förutsättningar för att ta tillvara olika kompetenser och idéer, oavsett var de uppkommer, säger Lisa Emilia Svensson.

Avhandlingens titel: ¿Normerande idéparadox ¿ en studie av tillväxtpolitikens intertextualitet samt dess samhälleliga innebörd¿
Författare: Ek dr Lisa Emelia Svensson
Institution: Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

För ytterligare information, kontakta Lisa Emelia Svensson:
Mail: lisaemelia@gmail.com

Lisa Emelia Svensson. Foto: Ulla Lemberg

>> Ladda ner en högupplöst bild

AV:

Sidansvarig: Maria Norrström|Sidan uppdaterades: 2017-09-08