Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Inga-Britt Ahlenius ny gästprofessor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Nyhet: 2012-12-12

Inga-Britt Ahlenius, senast undergeneralsekreterare för FNs internrevision OIOS (the Office of Internal Oversight Services), blir ny innehavare av Assar Gabrielssons gästprofessur på Handelshögskolan i Göteborg.

Första gången Inga-Britt Ahlenius blev en känd person för många svenskar var när hon som generaldirektör för Riksrevisionsverket aktivt bidrog till att riksrevisionen 2003 flyttades från att lyda under regeringen till att bli en oberoende myndighet under riksdagen, vilket upprörde den dåvarande regeringen. Inga-Britt Ahlenius var också verksam i den utredning av misstänkt korruption inom Europeiska kommissionen som tillsattes av Europaparlamentet och som ledde till att kommissionen fick avgå 1999. 2003-2005 var hon ansvarig för den nya revisionsmyndigheten i Kosovo under FNs administration och 2005 utnämndes Inga-Britt Ahlenius till undergeneralsekreterare för FNs internrevision OIOS (the Office of Internal Oversight Services). I samband med att hon 2010 lämnade den posten skrev hon en rapport som var mycket kritisk mot FNs generalsekreterare Ban Ki-Moon och hans ledning av FN, en rapport som fick stor internationell uppmärksamhet.

– Vi är oerhört stolta och glada över att vi kunnat locka till oss Inga-Britt Ahlenius, säger Handelshögskolans rektor Per Cramér. Hon är en inspirerande förebild och kommer att vara en stor tillgång för både studenter, forskare och våra partnerföretag.

Inga-Britt Ahlenius håller sin installationsföreläsning på Handelshögskolan den 28 januari.

Om Assar Gabrielsson-professuren
Professuren instiftades 1999 till Assar Gabrielssons minne och finansieras via en gåva från Stiftelsen Göteborgs Handelshögskolefond. Syftet med professuren är att ge studenterna ökade kunskaper om tillämpningen av de teorier inom ekonomi och ledarskap som de studerar. Bland senare års innehavare av professuren finns Björn Stigson, Håkan Larsson, Lennart Jeansson, Göran Malm och Marianne Nivert.

För mer information kontakta:
Åsa Kultje, kommunikationschef
Tel. 031-786 14 43, 0709-22 66 85
asa.kultje@handels.gu.se

Foto: UN Photo/Evan Schneider (kan laddas ner här)

AV:

Sidansvarig: Maria Norrström|Sidan uppdaterades: 2017-09-08