Pris till de bästa masteruppsatserna

Student tar emot diplom

Den 20 juni hölls en högtidlig examensceremoni på Konserthuset i Göteborg för Handelshögskolans tvååriga masterprogram. 255 studenter diplomerades och under ceremonin prisades också de bästa uppsatserna från vart och ett av de nio programmen med ”The Malmsten Award”.

Handelshögskolans masterprogram ges på engelska och cirka 25 procent av studenterna har sin kandidatexamen från ett annat land än Sverige. Bland de som diplomerades i år fanns personer från bland annat Bangladesh, Grekland, Kina, Libanon, Mexico, Spanien, Tyskland och USA. Ända sedan starten 1997 har programmen stöttats av Stiftelsen Richard C Malmstens minne, bland annat med utmärkelsen ”The Malmsten Award for Best Thesis” som tilldelas den bästa uppsatsen inom varje program. Studenterna belönas med 10.000 kr var i stipendium.

Mottagare av ”The Malmsten Award 2019” (per program):

Accounting and Financial Management: Axel Gillmert och Henrik Persson, ”The value of personality: Using algorithms and econometrics to analyze CEO conscientiousness and its impact on M&A performance”

Economics: Sara Lindgren, “Income Inequality and Crime: Evidence from Sweden”

Finance: Nguyen Cao och Natalia Vdovina, ”Enhancing Momentum Profits through Volatility Timing and Cost Mitigation Techniques”

Innovation and Industrial Management: Felix Ebert, ”The effects of defaults on the adoption of digital radical and incremental innovations”

International Business and Trade: Amanda Cullberg och Alina Erlandsson, “Leadership in a multicultural context - Project management of international teams”

Knowledge-based Entrepreneurship: Daniel Gustafsson och Johanna Herstedt, ”The future of innovative partnerships – How can large global corporations and startups form successful collaborations?”

Logistics and Transport Management: Viktor Björklund och Tim Vincze, “Blockchain Smart Contracts, the new rebar in the construction industry?”

Management: Daniel Jansson och Eric Johansson, ”The Mainstream effect. A critical study on leadership development”

Marketing and Consumption: Mariya Kristiansen och Desislava Chukarska, “Analysing car-sharing and variations between practices within the mobility nexus in Gothenburg”

Vinnare av "The Malmsten Award" 2019

På bilden, från vänster: Sara Lindgren, Felix Ebert, Desislava Chukarska, Johanna Herstedt, Nguyen Cao, Axel Gillmert, Natalia Vdovina, Erik Johansson, Arlina Erlandsson, Tim Vincze, Viktor Björklund, Amanda Cullberg, Daniel Gustafsson, Henrik Persson, Johan Malmsten (ordf. Stiftelsen Richard C Malmstens minne), Daniel Jansson, Mariya Kristiansen